Xi'an; terracotta leger en fietsen op de stadsmuur - Reisverslag uit Xi'an, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu Xi'an; terracotta leger en fietsen op de stadsmuur - Reisverslag uit Xi'an, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

Xi'an; terracotta leger en fietsen op de stadsmuur

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

04 November 2013 | China, Xi'an

Tijdens het reizen had ik steeds minder tijd om me blog bij te houden.
Xian was niet anders. Ik keek er super naar uit om deze stad te bezoeken, vanwege alle geschiedenis natuurlijk en alle museums. Het was inderdaad een succes. Ik heb het terracotta leger gezien. Als je deze plaatsen bezoekt, dan krijg je steeds weer die schok. Een schok die je het besef geeft hoe enorm China is. Groot in land, het was een trein reis van 27 uur naar Xi’an, (langer dan een dag in een trein zitten dus.)
Maar ook in cultuur en macht. Het besef dat duizenden jaren geleden één keizer de mensen, materiaal en macht had om dat enorme leger uit de klei te trekken is niet te beseffen tot dat je langs al die opgestelde soldaten loopt en je gids er dan nog aan toevoegt, dat er slechts een klein deel van het hele leger staat. De rest ligt nog begraven. Ik wist altijd al dat het bijzonder was. Maar die grote blijft me verbazen.
Dit was ook goed te zien bij een ander keizers graf. Deze keizer had niet een leger begraven, maar het verschilt weinig. Hij heeft een berg laten op trekken, midden op een vlakte, daar in was hij begraven. En nee niet een duintje, maar een rechthoekige berg en in elke wind richting zijn langwerpige kuilen gegraven voor alle benodigdheden voor de keizer. Uit klei gemaakte miniaturen van bedienden aangekleed volgens rang en stand. Paarden met compleet beklede rijtuigen, schapen, koeien, geiten, varkens en honden van klei. Allemaal begraven samen met gebruikt voorwerpen zoals potten. Alles wat hij nodig kan hebben in het volgende leven. Het museum was heel gaaf omdat het een glazen vloer over de opgraving had heen gelegd. En je kon er dus over heen lopen en precies zien hoe alles was begraven. Om weer even een gevoel van grote te geven. Het lopen over vele van deze kuilen, die al waren opgegraven, en te zien hoeveel beelden er al waren gevonden. Weer buiten besef je pas dat het hele museum slecht een klein hoekje van het graf is. De berg zelf is nog niet aan geraakt. En rond om de hele berg liggen nog meer kuilen, aangegeven met stenen die de omtrek aan geven van elke kuil. Om het hele gebied, met de berg in het midden stond een muur, met op het noorden, zuiden, oosten en westen een poort. Al die dingen zijn met de tijd vergaan, er zijn alleen nog bergjes (lage duinen) over van waar ooit de grote poorten stonden die met muren waren verbonden. En de keizer heeft ook een berg. Die je aan de horizon kan zien liggen. En als je dan naar de voormalige tempel ging waar priesters en de keizer offers slachten dan kan je beide graf bergen zien liggen. Alleen ze liggen zo ver van elkaar, dat het onmogelijk is om ze samen op de foto te zetten. Rond de tempel waren ze wel al klaar me opgravingen en de berg van de keizerin, is men nog niet aan begonnen. Dit geeft maar weer aan, wat voor een klus het is om alle stukjes van de geschiedenis bloot te leggen. In deze tijd, met moderne materialen. Hoe moet het dan toen der tijd zijn gegaan?
Als je in Nederland een stadsmuur bezoekt, dan heb je mazzel als je een stuk muur over hebt en als er een semi-originele poort is uit de middel eeuwen dan is het een geweldig ding. In China hebben ze niet alleen de grote muur in Beijing maar in Xi’an hebben ze nog een complete stads muur. Zo compleet zelfs dat je fietsend over het ding heen kan, een rondje makend, zonder er ooit af te hoeven komen. O en zelfs met stevig door fietsen kosten het mij nog steeds bijna een uur. Iedereen weet dat als je in Nederland een uur fiets, je waarschijnlijk al drie keer om een gemiddelde stad heen bent. (tenzij wordt op gehouden met stoplichten)
En vergeet daarbij niet dat dit the muur is van duizenden jaren oud, in die tijd was deze stad dus al zo groot. En als je naar buiten de muren kijk, kan je precies zien hoe the chinezen hebben door gebouwd om de oude stad heen. Met allemaal moderne betonnen gebouwen. Reken dus niet op een mooi uitzicht van buiten de stad. Want je zit er midden in, ondanks dat je op de stadsmuur staat. Misschien heeft het toch nog wel iets weg van Nederland.

Tags: Xi'an, China