5-11, eerste vrije dag - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu 5-11, eerste vrije dag - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

5-11, eerste vrije dag

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 November 2012 | China, Zunyi

Maandag (eerste vrije dag)
Wat ga je doen op je eerste vrije dag, in je nieuwe appartement, in een nieuwe stad, in een nieuw land. Boodschappen. Of zal ik zeggen proberen boodschappen te doen, want het is praktisch onmogelijk om te weten wat je koopt. Gelukkig was emma mee dus ze kon me tenminste naar de goede spullen wijzen om te zorgen dat ik de basis dingen had.
Ik ben als nog dinsdag terug geweest (mijn tweede vrije dag) om echt in te slaan ik ben geloof ik drie uur bezig geweest.
Het is trouwens wel goed om te weten, in Chinese supermarkten sterft het van het personeel. Mijn supermarkt is dus Walmart, want die is 5 minuten lopen vanaf mijn appartement. Als je op een kaart wil zoeken, zoom in op Zunyi. Links van de rivier is het oude gedeelte van de stad. Twee straten bij de conferentie gebouw vandaan. Het is ene historisch punt in Zunyi. Ben er al een keertje langsgelopen.
Maar goed ik heb dus vooral schoonmaak spullen ingeslagen, want laten we eerlijk zijn. Mijn appartement is best mooi, maar het is wel erg vies. Ik had nog niet durven te douchen maandag. Maar natuurlijk had ik geen water maandag en daarna had ik geen warm water. Ik had nog geen waterkoker. (dinsdagochtend gekocht)
Ik moet wel zeggen dat ik blij ben met me wasmachine. Ik heb al gewassen dat ging goed. Ik heb allen geen droger dus ik moet alles zo laten drogen. Maar daar heb ik ook een goede oplossing voor. In me badkamer heb ik plafon lampen die ook warm worden, (heerlijk als je gaat douche) en er is een stang om hangers aan te hangen. Dus je natte kleding hangt recht onder de lampen te drogen.
Verder hb ik vandaag een heater gekregen. Das helemaal geweldig, want het is hier koud. Geen centrale verwarming voor Zunyi, omdat de Chinese overheid heeft bepaald dat het een tropisch klimaat heeft. Even voor het beeld, het regent bijna elke dag of nacht en er hang altijd bewolking. Ik heb nog geen zon gezien. Dus het Nederlandse klimaat is zelfs nog iets beter, bij ons zie je ten minste nog af en toe een zonnetje. Dus, de heater is in de vorm van een vierkante tafel, waar onder het tafelblad te warmte zit. Het blad wordt ook warm, dus zet er niets kouds of je laptop op. Want die worden warm. Het heeft ook een voeten verwarmer en kleine stangen om kleding op te hangen. Das handig voor het drogen van kleine dingen. Enige jammer van dat ding is dat is na een x aantal uur uit slaat. En dat betekend dat je hem dus niet kan laten branden als je weg bent of slaapt. Dus ik heb nu de truce om s’ morgens naar de wc te gaan, me heater op de hoogste stand te zetten. Me bed weer in te gaan en als ik er dan uit kom is de woonkamer warm. Alleen de woonkamer want de slaapkamer wordt niet warm. Dus ik ga sparen voor een kleine heater in de slaapkamer of voor een elektrisch deken want het is nu wel koud in me slaapkamer. Ze hebben hier namelijk ook niet van isoleren gehoord. Alle ramen zijn enkel glas, het tocht vreselijk en de gordijnen zijn ook erg dun. Ik kan niet wachten tot de winter, wanneer het echt koud wordt. Het helpt ook niet dat de school nog geen verwarming heeft, dus daar is het ook koud.
Maar goed tegen een uur of 6 a 7 was ik eindelijk zover dat ik wilde gaan douche. Toen kwam ik er dus achter dat er geen warm water was. Een koude douche dus. Heerlijk.
Maar daarna ben ik uit geweest, dat verhaal heeft nog een speciaal begin.
Vrijdag avond liepen we terug van af het restaurant. En liep precies langs een andere buitenlander (om het maar even zo te noemen).
Nu is het lastig te beseffen maar alle mensen hier zijn kleiner en Aziatisch. Niemand spreek Engels of weinig Engels. Zelfs de mensen op de school en Kory is al 2 maanden in China. Dus hij was super blij dat ik er was en de mazzelaar die ik ben, lopen we mijn eerste dag tegen nog een buitenlander aan.
Rob, komt uit Engeland, is heel aardig en heeft een paar maanden terug een contract voor 2 jaar getekend hier in Zunyi. Hij kon ons ook vertellen dat er op zijn school (hij geeft ook Engels) in totaal 6 buitenlandse docenten werkten.
Nogmaals, het klinkt misschien vreemd. Maar dat was z’n opluchting. 6 lotgenoten, die precies begrijpen hoe irritant het is om aangestaard te worden. Die begrijpen dat je af en toe denkt. Mij hemel wat doe ik in godsnaam in China.
Dus Kory en Rob meteen nummers uitgewisseld. En Kory en ik zondag sms’en
Of ze misschien nog iets gingen doen, maandag of dinsdag. De weekenden werkt iedereen omdat dan onze studenten vrij zijn van school/werk.
Dus maandag avond, bij afgesproken bij de KTV. (weer een blokje uitleg, sorry)
KTV is een karaoke keten. Dus over het Zunyi zijn meerdere KTV’s. Het bedrijf werkt zo, je huurt een “kamer” met karaoke spullen (twee tv’s en microfoons.) vervolgens strijk je daar met een groep neer en kan je naar het kleine winkeltje in de lobby lopen om voor veel te veel geld drinken en snacks te kopen. Net als in de bios, zeg maar. Dan kies je op een speciaal scherm je muziek en dan wordt die in volgorde van kiezen afgedraaid.
Dit wist ik allemaal niet, dus ik de KTV bij gelopen. Gelukkig ben je een van de weinig buitenlanders en weet het personeel dus precies waar je heen moet. Heel handig als je de taal niet spreekt. Dus ik kom binnen en het is een en al zingen en doen. Maar iedereen was heel vriendelijk, het was meteen leuk.
Paul uit Texas, was meteen aardig. Rob was aan het zing, dus die kon alleen zwaaien. Manuel was ook meteen aardig, hij is hier al vier jaar in Zunyi. (vertelde hij later) Karissa, komt ook uit de VS en is ontzettend leuk, van haar mocht ik wel vals mee zingen tijdens een paar nummers. Sandra komt uit Duitsland en we kunnen het heel erg goed vinden met elkaar. KTV was erg leuk, later nog naar een andere bar geweest ook heel leuk. Ik was om half 3 s’ avonds thuis en dat maakte me helemaal niets uit.

  • 10 November 2012 - 15:45

    Ria :

    nog geen twee weken onder moeder's vleugels uit en al helemaal los geslagen elke dag uit eten stappen tot 3 en 4 uur s'nachts wat moet dat nog worden het komende jaa. ik hou mijn hart vast.

  • 10 November 2012 - 17:57

    Piet:

    Ja daar was ik al bang voor je ging zingen in je vorige blog zei ik al the sound of music en jij niet zingen.
    De chinezen hebben nu 2 trauma`s europeanen zijn lang en kunnen niet zingen hahhaha.
    Jij om 1/2 3 naar bed dat is mij heel vreemd in de oren, Michelle je gaat nog zo op je oom lijken als nachtbraker pas op.
    Veel plezier meid go for it.

  • 11 November 2012 - 20:14

    Aletta:

    Michelle,
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt!! Blijf vooral zo door gaan. Hier in Heemskerk was het druk met zingende kinderen. Sint-Maarten. Voor Jimmick erg jammer want zo bleef er voor hem niet veel over.Ha Ha. Groetjes Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 39839

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: