on the first day of Chirstmas - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu on the first day of Chirstmas - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

on the first day of Chirstmas

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 Januari 2013 | China, Zunyi

Dit jaar geen kerst voor mij, maar een kerst marathon. Jup, je leest het goed een kerst marathon. Ik had 4 dagen van kerst en ik heb ze overleefd.
De marathon begon zondag 23 december. We hadden kerst feest met de kinderen van de school. Iedereen zou wat te eten mee nemen en dan zouden we met ze alle gaan eten.
Nu voor de duidelijkheid gooi elk idee van elk kerstfeest dat je ooit heb mee gemaakt overboord. Want het lijkt op niets dat je gewend ben. Ten eerste ik heb dit allemaal mee gekregen tussen hoesten, snotteren en simpel weg niet geweldig voelen door.
Dus mijn beschrijvingen kunnen niet helemaal kloppen.
Kerst feest met de kinderen, was zo bedacht iedereen neemt eten mee en we gaan samen eten en spelletjes spelen.
Zoals vaker gezegd, zet elk idee dat je hebt over de Nederlandse kerst feest op scholen of verenigingen uit je hoofd. Want TIC.
Dus de Chinese leraressen gingen eerst op straat eten halen en op eten in de lerarenkamer voor de leerlingen er ook maar waren. Geen van alle hadden ze eten voor de leerlingen mee. Ik had dat wel gedaan en gelukkig hadden de leerlingen ook wat dingen mee genomen en de school had wat dingen gekocht.
Gelukkig zijn de maaltijden van de straat tentjes niet zo veel als de heerlijke groente vlees en aardappel maaltijden in Nederland. (god, die mis ik, *zucht*)
Dus er werd toch nog wel gesmikkeld van al het eten en er was meer dan genoeg.
Vervolgens spelletjes spelen. Hoe heet dat spelletje waarbij je muziek speelt en een voorwerp door geeft. (bij ons een Kerstman knuffel) Als de muziek stopt moet degene met de Kerstman in zijn handen een iets doen. Een dansje, iets zingen of een opdracht. Dus daar gingen we. Leerlingen deden push-ups, leraressen deden Chinese kinderliedjes. Het werd dus steeds gezelliger en grappiger. Het ijs was gebroken zo te spreken. En toen kwam de spuit sneeuw tevoorschijn.
Ik denk dat ik deze moet uitleggen, een van de dingen die het belangrijkste is hier met kerst is de spuit sneeuw. Het is heeft de structuur van zeepsop en je spuit het als confetti. Het verkrijgbaar op elke straat hoek en in alle kleuren die je je kan voor stellen. Ik weet niet hoe het begon. Maar uit het niets stonden Kory en Emma tegen over elkaar met bussen spuit sneeuw. Twee oudere jongens uit Kory’s klas hadden ook een bus. Maar vooral de volwassenen gingen los met spuitsneeuw. Voor we het door hadden zat alles onder de sneeuwspray. Ik had mezelf kunnen redden, maar je raad het wel. Toen was het hek van de dam.
Stoelendans, verstoppertje door de school, tikkertje, ondanks dat ik ziek was, was het heel erg leuk en grappig.
Vervolgens hebben we een wens op een briefje geschreven en in de kerstboom gehangen. Vraag me niet waarom.
Kinderen gingen naar huis en toen was het tijd voor cadeau uitwisseling met de volwassen. We hadden allemaal een cadeau gekocht. Onze namen ging in de spreekwoordelijke hoge hoed en als je een naam trok kreeg een cadeau van die persoon. Wel ik had een veilig cadeau gekozen en had een mooie Parker pen gekocht.
Van de week achter gekomen dat dat als het perfecte cadeau wordt gezien in China. Omdat Chinese karakters met de computer wel gaat, maar de schrijven is hier nog steeds redelijk groot. Dat laatste betwijfel ik trouwens, want ik heb me rot gezocht naar briefpapier zonder iets te vinden.
Maar goed mijn pen ging naar Chinese docent Katie, leuke meid, die blij was met der pen. Daar had ik me goed vanaf gemaakt. Ik kreeg zelf een Eifel toren, hij is redelijk groot en staat mooi midden op mijn salon tafel. Ergens vond ik het wel een beetje logisch dat ik met het beeld van de Eifel toren naar huis ging. Ik was de enige in het gezelschap die het ding ooit in levende lijven heb gezien. Denk ik, Emma is in Engeland geweest voor een paar jaar, misschien dat zij hem heeft gezien en beklommen.
Maar goed dat was mijn eerst kerst dag. Vanwege de vele foto’s volgen mijn andere drie kerst dagen in een nieuw stukje. De foto’s zal ik proberen toe te voegen, als ik ze binnen krijg. Mijn camera is nog steeds niet in gebruik, jammer genoeg.

  • 10 Januari 2013 - 17:55

    Rob En Jannie:

    hallo daar
    EINDELIJK WEER EEN BERICHTJE VAN JOU. FIJN!!! JIJ OOK EERST NOG EEN HEEL GELUKKIG EN GEZOND 2013.
    HOOP DAT JE WEER HELEMAAL OPGEKNAPT BENT??
    WE MAAKTE ONS AL ZORGEN .
    HIER IN NEDERLAND IS ALLE KERST TROEP WEER OPGERUIMD.
    EN JA KAAS AARDAPPELS ZIJN ALS JE ER NIET AAN KAN KOMEN BEST WEL LEKKER HOOR.
    GA MAAR LEKKER JE GANGETJE DAAR EN JA JIJ HEBT DE EIFEL TOREN GEZIEN EN NOG VEEL MEER WEES DAAR MAAR TROTS OP.
    WIJ ZIJN TROTS OP JOU ,
    XXXX VAN ONSXXXX

  • 10 Januari 2013 - 22:38

    Piet:

    Hee nicht,

    Nou dat moeten we hier maar niet doen spuitsneeuw, gelukkig konden we elkaar nieuwjaar wensen tijdens het samen zijn hier in hoofddorp je moeder gezellig erbij en opa, die zijn kleindochter ook kon zien(nou ja klein), hahaha.
    Maar jou nieuwjaar komt er nog aan en ik denk dat dat een groot feest word en voor pien zou het niet zo fijn zijn als die chinezen daar los gaan met vuurwerk.
    Hoewel ik nu bedenk hoe hard ze weg zou lopen van die grote draken slangen etc. waar die chinezen onder verstopt gaan.
    Doe rustig aan je zal zien time flies when you are having fun.
    Laterrrr

  • 11 Januari 2013 - 15:45

    Broer:

    Hey Zuster!

    Achja, liever in een vreemd land met een vreemde taal en vreemde mensen die je als een popster zien dan de dagelijkse sleur van het koude kikkerlandje moet je maar denken! Wel grappig die sneeuwspuit, mag je wel een paar meenemen naar Nederland :p

    Succes op de school en blijf leuke dingen doen, die geven je ook energie!

    Groetjes!

  • 12 Januari 2013 - 11:29

    Kirsten:

    Hee lieve Michelle!

    Goed om weer eens wat te lezen van je (heb er ook nauwelijks over moeten doordrammen natuurlijk),
    ik ben blij dat het weer wat beter gaat met je.
    Nu lekker storten op de school en het lesgeven en misschien binnenkort weer een karaoke-avondje tot half 3 's nachts?

    Rustig aan, lekker genieten (want daarvoor ben je dat hele stuk naar China afgereisd hè) en ik spreek je snel,
    Liefs Kirsten

  • 14 Januari 2013 - 23:02

    Tante Ria:

    Hoi Michelle ben blij dat het weer wat beter gaat met je gezondheid en vindt het ook leuk om weer te lezen hoe het met je gaat ik had het gemist dikke knuffel je tante

  • 15 Januari 2013 - 20:03

    Aletta:

    Hoi Michelle,
    Eindelijk heb je weer iets geschreven!! Het is wel een beetje laat maar een heel goed 2013 !! Nu niet meer ziek worden hoor.
    Je zal waarschijnlijk wel hebben gehoord dat we hier echte sneeuw hebben. Leuk als je niets hoeft!! Kan je dus beter spuit sneeuw uit China hebben .
    Zit zelf pas op een andere sportschool. Ik doe nu aan indoor en uit door bootcamp. Indoor is een 1 uur lang circuit training erg heftig vooral die buikspieren en boksen op een boksbal. Out door is de duinen in, nu loop ik wekelijks met me zusie een uurtje door de duinen(6 à 7 km) maar dan in een heel rustig tempo. Dus dan denk je dat moet lukken nou als je een keer de kruisberg op moet en dan niet een keer maar twee keer naar de uitkijk toren dan heb je het wel gehad. Tussen door opdrukken/planken /buikspieren was gesloopt. Maar ja vind het toch wel leuk!!
    Groetjes Aletta

Tags: Zunyi, Kerst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 39846

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: