toneelstukje of oudjaarsavond - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu toneelstukje of oudjaarsavond - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

toneelstukje of oudjaarsavond

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

20 Januari 2013 | China, Zunyi

Als Emma vraagt kunnen we dit of dat doen. Dan vermoed je dat ze iets wil doen. Als Emma twee vraagt kunnen we dit of dat doen. Dan begin je te vermoeden dat ze het echt wil. Als ze het voor de derde keer vraagt, berg je maar.
Dat gebeurde dus twee weken voor oud en nieuw. Of eigenlijk al een week of ander half eerder. De eerste keer vroeg Emma, kunnen we een soort wedstrijd houden voor de kinderen in de lokale fastfood keten dico’s? Waarop kory en ik vroeg wat voor wedstrijd en wanneer dan. Welke kinderen moet het doen en op welke datum. En wat als er geen leerlingen zijn om het te doen. Haar antwoord; een toneelwedstrijd ofzo en met kerst ofzo.
Ik nam dit halve gevormde idee en legde het naast me neer. China kennende ging dat toch nooit gebeuren.
Toen bracht Emma het weer naar voren. En weer legde ik het naast me neer.
En toen kwam de derde keer, en die ging ongeveer zo.
Emma; we doen een toneel wedstrijd in het Engels en alle leerlingen van de school moeten mee doen.
Michelle; oh, en wat als de kinderen dat niet willen omdat ze te verlegen zijn.
Emma; iedereen doet mee.
Michelle; oh, en wat als hun Engels niet goed genoeg is om een toneelstukje te doen.
Emma; dat valt wel mee en de leraar moet een makkelijk toneelstukje vinden.
Michelle; waar ga ik dat in hemelsnaam vinden?
Emma; internet.
Michelle; en wanneer gaan we dat doen dan?
Emma; 31 december.
Nou weet ik dat ik soms subtiele hints mis. Maar dit was een beetje een klap.
Memo voor Michelle, als Emma iets meerdere keren ‘vraagt’ dan gaat het ook gebeuren.
Dus daar ging ik, twee weken voorbereiding, proberen om mijn leerlingen een Engels toneelstukje uit hun hoofd te laten leren.
Voor mijn lieve schattige 7 jarige kindjes was dit een ramp en heel schattig op het zelfde tegelijkertijd. Ze hadden een verhaaltje over een kikkervisje dat opzoek ging zijn mammie. Dus het ging ongeveer als volgt.
Het kikkervisje was heel blij in de vijver. Toen kwam en een eend langs met haar baby eendjes. (hebben wij een woord voor baby eend in het Nederlands)
De baby eendjes zeiden, “mammie, hungry.”
Wel je raadt het al het kikkervisje had ook honger. Dus die riep precies het zelfde.
(nu komt het schattige stuk) de moeder eend zei, “no, no, no I’m not your mummy, I’m a duck. Your mummy has big eyes.”
om het verhaal snel af te maken, het kikkervisje besloot op zoek te gaan naar zijn mamma. Er kwam een vis en een schildpad voorbij maar geen van beide was zijn mamma. Uiteindelijk kwam er een kikker voorbij, dat wel zijn mama en ze leefde nog lang en gelukkig.
Het schattig komt als je een schattig chinees meisje neemt dat geen Engels spreekt, maar vervolgens super der best doet om alles goed te zeggen en te acteren. Dan krijg je dus bijvoorbeeld Lucy (zie foto) die het podium op ‘zwemt’ en zegt “I’m a tutle. En na dat het kikkervisje iets heeft gezegt, “no, no, no.” Met zwaaiend vingertje.
“I’m not your mummy, your mummy is green.”
Ze zegt dit terwijl ze zelf een groene jas aan heeft.
Maar goed, ondanks dat mijn kleintjes zo hun best hadden gedaan met oefenen en op de avond zelf wonnen ze geen prijs. En de troostprijs kwam te laat, want ze waren al in tranen.
Het gemene was natuurlijk ook dat kinderen die al langer Engels hadden en meer hadden geoefend alle prijzen kregen. Daarnaast mochten groepen van buiten de school zich in schrijven. De dramagroep die zich had aangemeld was gemeen goed. Ze hadden allemaal een perfect Engels accent een complete choreografie bij elk woord en mooie kostuums.
Maar goed het was wel leuk, op huilende kinderen na. Goed daarna oudjaarsavond.
We zijn naar een bar gegaan in het winkelcentrum waar ook de wallmart zit.
Bars hier zijn anders de muziek is veel en veel te hard. Denk concert luid. Dus geen kans om gezellig te kletsen. Maar ook anders, alles heeft hier WiFi. De bars, de café’s, sommige restaurants zelfs. Dus daarom zat ik daar wel leuk en toen werd de muziek nog goed ook. Dus kory en ik mee zingen. Tegen elven stonden we zelfs te dansen. Sandra, kwam op het laatste moment nog langs. Heel leuk.
Ondertussen dankzij WiFi online met mam en pap. Om twaalf uur afgeteld en getoost met iedereen. Ik heb me rond je gemaakt langs Sandra, Kory, Emma en Zoey. Ik heb de Nederlandse traditie vol gehouden. Drie zoenen voor iedereen. Ze hadden niets te zeggen muziek stond zo hard dat niemand me verstond.
Vervolgens met iedereen thuis gepraat. Danny nog op zijn mobiel gesproken. Want het was in Nederland pas 5 uur s’ middags, in plaats van 12 uur s ’nachts.
Ik ben niet lang daarna naar huis gegaan en me wekker gezet. Want 7 uur s’morgens hier, was 12 uur bij jullie en ik was dus toen ook weer mensen gelukkig nieuw jaar gewenst. Maar daarna weer gaan slapen.

o, ja en op oudejaarsavond doen ze hier niet aan vuurwerk. ik moet dus nog even wachten tot het Chinese Nieuwjaar.

  • 20 Januari 2013 - 10:09

    Ria:

    hoi michelle

    zal ik je even helpen een baby eend heet een pulletje.
    zo weer wat geleerd vandaag.
    blijft een jaar waarin je veel leert zelfs over je eigen landje.
    veel plezier in hong kong ben benieuwd naar je verhalen daar vandaan.


    groetjes

  • 20 Januari 2013 - 11:15

    Rob En Jannie:

    hallo
    wij vonden het vrijdag heel leuk om even met je gesproken te hebben en je leuke appartement te zien.
    dan is china toch niet zo ver weg he?
    heel veel succes in hong kong en hoop voor je dat je er mooie dingen zult zien.
    we lezen het wel weer .
    goeie reis x x x rob en janniexxxx

  • 21 Januari 2013 - 08:19

    Piet:

    Zo Emma heeft je dus hints geleerd, maar dat jij het dan botviert op dat arme kind das niet netjes.
    En als je dan haar tanden raakt maak er geen foto van.
    Wel leuk dat je toch een toneelstukje hebt weten te fabriceren, misschien nieuwe baan voor je weggelegd? toneel regisseur?

  • 21 Januari 2013 - 19:37

    Kirsten:

    Zo, ik ben weer bij hoor met het lezen van je blog!
    Jij zit nu in Hong Kong (28 graden...?) en ik in het koude, besneeuwde Hoofddorp (onder een dekentje in bed haha).

    Geniet ervan!

    Liefs :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 311
Totaal aantal bezoekers 39837

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: