mijn negende maand in China - Reisverslag uit Guiyang, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu mijn negende maand in China - Reisverslag uit Guiyang, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

mijn negende maand in China

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

19 Juli 2013 | China, Guiyang

Mijn 9de maand in China en wat nu?
Nou, eigenlijk veel meer dan voorheen. Nu de heimwee minder is, het aftellen is begonnen en het echt zomer is.
En dan bedoel ik 30+ graden elke dag. ELKE DAG.
Thuis zeurde ik altijd dat het nog fris was in de zomer en ik zweette niet.
Mijn wel gemende excuses voor al jullie thuis die ik daarmee verveelden/irriteerde. Afgelopen week vroeg ik Kory waarom we eigenlijk naar de sportschool gaan. Zweten doe je zo al, daar hoef je echt niks voor te doen.

Het weer maakt het makkelijker om plannen te maken en ergens heen te gaan, bijvoorbeeld een pretpark bij Guiyang, de provincie hoofdstad.
Jammer genoeg ga je niet goed voorbereid op stap als je in China woont. Dus om een lang verhaal kort te maken, we vertrokken om 10 uur, we waren er om 6 uur en toen was het park dicht. Vraag me niet, hoe. Het was een gezellig dag je uit, dat we vooral in de auto door brachten.
Maar poging twee was wel succesvol.
2 uur voor het park sloot waren we binnen en in die 2 uur konden we alle attracties doen. Alles was groter in China, tot nu toe, de lokale pretparken zijn niet groot. En sinds je kaartje wordt geknipt bij elke attractie, zodat je het maar een keer kan doen, waren we snel klaar. Vooral omdat het maandag middag was en er nauwelijks iemand in het park was. Ondanks dat was het super gezellig en leuk, een ding was wel beter in de waterbaan werd je ook echt nat, en ik bedoel doorweekt.
Gelukkig waren Emma en mijn Chinese collega’s slim genoeg om een regen poncho te kopen bij de entree van de waterbaan. Eenmalig gebruik, maar we kwamen redelijk droog uit de boot. De enige Chinese dame in de boot zonder goedkope regen poncho was niet zo gelukkig.
Deze maand hebben Kory en ik ook twee dagen in Guiyang stad door gebracht. Dat was ontzettend leuk als Kory ophield met klagen te minsten. Jeetje, daar is die gozer goed in.
We zijn wezen winkelen, uiteten geweest. Pizza hut natuurlijk, je wilt niet weten hoe je gaat verlangen naar alles dat westers is als je in stad zit waar je kan kiezen tussen rijst en rijst noedels in de smaken pittig en extra pittig. De Hellema kokos koeken die ik bij de Carrefour vond, samen met de Gouda kaas zijn stukjes Nederlandse hemel, zo ver weg van huis. (dat de heimwee beter gaat betekend niet dat ik jullie niet mis en het eten)
Over winkelen gesproken, ik heb even de behoefde om op te scheppen. Ik heb zomer kleding gekocht bij H&M en ik heb maatje L.
Ik weet niet waar ik blijer mee ben. Dat er een H&M is in Guizhou provincie, China is. Dat het mij is gelukt tussen de soms vreselijke Chinese kleding iets te vinden dat ik echt mooi vond. Want geloof me sommige Chinese hebben echt geen smaak. Laatst liep ik langs een vrouw in een suikerspin roze enkellange jurk met een wit lijfje van kant en kapmouwtjes. Voor wie die beschrijving te lastig vind, zie voor je een Chinese griet, mijn leeftijd, in een roze prinsessen jurk, buiten Disneyland Parijs.
Ik weet dat ze hier gek zijn op jurken en ik heb geen bezwaar, maar de bruidsmeisjes jurken die de kleine meiden dragen naar school zijn tot daar aan toe. Dit ging echt te ver.
Ik denk dat ik het blijst bent met het feit dat ik nu echte zomer outfit heb, die past bij het zomerse weer.
Op school heb ik het ondertussen een stuk drukker. Het is zomervakantie en dus wat gaat de Chinese jeugd doen. Precies, extra lessen Engels volgen.
In combinatie met de lessen die ik al had, de volwassen lessen die ik met Kory deel, heb ik het nu eindelijk goed druk. Ik ben der blij mee. Daarom had ik het rare idee om naar China te komen, om les te geven.
Verder probeer ik plannen te bedenken om meer binnen Zunyi en binnen Guizhou te verkennen. Zoals jullie weten, leg ik me makkelijk neer bij het doen van me dagelijkse dingetjes en vooral als ik het druk heb met school.
Maar ik wil niet naar huis komen en dan moeten zeggen, uhe ja er zijn waterfallen en leuke dorpjes in Guizhou, maar ik heb ze nooit gezien. Want ik was te druk met …
Niet mijn doelstelling. Ander goed nieuws, de tickets zijn geboekt. In augustus krijg ik weer bezoek. Angeli komt langs en samen met haar hoop ik dan dus wat meer van deze provincie te zien. En ik ga der natuurlijk helemaal gek maken met alles wat Zunyi te bieden heeft. Wat als je hier een jaar zit niet veel is, maar als je maar een korte tijd hier ben, kan ik je hoofd goed laten spinnen.
Want ondanks dat het nu 9 maanden is, kan ik nog op kijken en denken.
Wat heb ik gedaan?!
Ik woon in China!

  • 31 Juli 2013 - 08:34

    Ria:

    leuk die foto's

  • 31 Juli 2013 - 12:24

    Danny En Kirsten:

    9 maanden alweer, is dat Chinese kindje al op komst dan? We zijn trots op je en ga idd maar lekker de provincie verkennen! Waarschijnlijk je enige kans dat te ontdekken.. Veel plezier nog

  • 03 Augustus 2013 - 12:08

    Piet:

    9 maanden? en maat L dat is positief nieuws A) je bent niet zwanger en B) je hebt het nog steeds naar je zin.
    Goed dat je China zelf ook meer leert kennen.
    Je krijgt weer visite ook nog dat zal wat worden jij als reisleidster in china, hoop voor je vriendin dat het weer een beetje mee werkt lijkt me niet fijn in een hoge vochtigheidsgraad te komen.
    groeten,
    je oom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 39750

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: