verslag Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu verslag Hongkong - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

verslag Hongkong

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

24 Februari 2013 | Hong Kong, Hongkong

Als iemand je zegt, je moet naar Hongkong. Dan maak je niet meteen bezwaar.
Dus toen ik naar Hongkong moest reizen omdat ik dan mijn tweede entry op me visum zou gebruiken als ik China weer binnen kwam, waardoor dat visum weer 90 dagen geldig zou worden. Had ik niet veel bezwaar. Wie wil niet een paar dagen er tussen uit. Zunyi is leuk, maar ik mis twee en een halve maand wel een beetje de beschaafde wereld.
Oké, dat is een gemeen. Je kunt van tevoren gewoon niet bedenken, hoeveel je McDonalds en kaas gaat missen. Dus Hongkong was naast de grote geweldige stad, ook mijn redding omdat het een beetje beschaving beloofde.
Bedenk dat alle ongemakken van Zunyi daar niet bestaan. Het gestaar op straat, niet kunnen communiceren met alles en iedereen. Het koude weer en geen centrale verwarming. Dat is mijn top drie. Daar zou ik nog aan kunnen toevoegen, te pittig eten, op straat kwatten, gedoe op school en gewoon alles en iedereen hier een beetje zat zijn.
Dus, ja ik stond te springen om naar Hongkong te gaan. Zondag op maandag nacht nauwelijks geslapen.
21 januari, de niet zo leuke reis.
Maandag ochtend 5:45 wekker gaat. Ik moet een taxi nemen en dan de bus naar de provincie hoofdstad. Ik krijg het voor elkaar om te laat me appartement te verlaten en moet me haasten. Goddank staat er een taxi voor de Walmart.
5 voor 7 ben ik bij het busstation. Sorry, laat me dat even goed zeggen. Het bus station is een klein kantoortje aan een gewone weg, met een mini bus.
Emma had gezegd een grote blauwe bus. Dat was dus een mini bus voor 8 tot 10 personen. Ik compleet hyper omdat ik me bus had gehaald. Toen moest ik 2 en een half uur stil zitten, want zo lang duurt het voor je bij het vliegveld van Guiyang aan komt.
Guiyang is de hoofdstad van (mijn) provincie Guizhou en heeft het dichtbij zijnde vliegveld. Zunyi heeft ook een vliegveld, maar alleen maar vluchten naar Beijing, de rest komt nog.
Dus aankomt op vliegveld geen problemen, bagage in checken en wachten op me vlucht. Ook tijdens mijn vlucht geen problemen. Het gedoe begint pas in Shenzhen.
Ik vlieg namelijk niet op Hongkong dat is veel duurder, dus ik vlieg op Shenzhen. Een stad dichtbij Hongkong. Ik moet nu naar de grens zien te komen. Het hostel adviseerde om een bus te nemen en dan de boot naar Hongkong. Minder rijen aan de grens en een leuke boot trip. Dat klonk mij als muziek in de oren. Dus eerst proberen een bus te vinden. Om een lang verhaal kort te maken. In plaats van de bus te hebben die er 35 minuten over deed, had ik de bus van ruim ander half uur. Of ik blij was, nee niet echt.
Maar het mooiste kwam nog, ik kom bij het ferry gebouw aan en hoor dat de volgende boot pas over meer dan 2 uur gaat. Misschien moest ik toch maar de land grens proberen. Wel degene die mij kennen, ik ben koppig als een ezel. Als ik me heb voorbereid op een bootreis, dan zal ik ook met die boot reizen. Ik heb me kaartje gekocht, een fles water en een ijsje. Shenzhen was 20 graden en heerlijk.
Een mooi bankje gevonden en me ipad op de wifi aangesloten en begon de tijd af te tellen.
De boot reis was heerlijk, de boot schoot door gleed door het water, bij de langzaam zakkende zon. Het is wel 20 graden, maar nog steeds winter.
Ik was in Hongkong en de stad gaf me een geweldig welkom. Zon af ketsend van de wolkenkrabbers en een heerlijk temperatuurtje.
Toen was er nog het kleine dingetje van door de douane komen, geld pinnen, metro nemen en me hotel vinden. Om precies 7 uur stond in voor de receptie en was ik blij dat ik leefde.
Ja je leest het goed, om 7 uur s’ morgens nam ik de bus in Zunyi en om 7 uur s’ avonds kon ik inchecken in me hostel. Ik was kapot, kon wel huilen.
Maar Hongkong, de geweldige stad, kan veel goed maken een kort tijd.
Een uur later was ik een kop champignon soep en een echt broodje zalm aan het eten. Causeway bay lag op een steen worp van mijn hostel en heeft niets op alles wat ik in Europa heb gezien. De neonlichten en de gebouwen, het is geweldig en te veel op het zelfde moment. Winkels waren gewoon te groot en geweldig en toen ik LU koeken vond, wel toen was Hongkong vergeven voor die reis.
Dinsdag 22-01; Hongkong
Die ochtend stond ik op met een vakantie gevoel op. Het was al warm om 8 uur en om tien uur was ik in de stad en had ik spijt van het feit dat ik me jas had mee genomen.
Als eerste heb ik de kerk bezocht in Hongkong, heel raar om in een oase van rust te staan naast een kerk, omringt door wolkenkrabbers.
Chinezen gaan naar Hongkong om te winkelen. Ik ga Hongkong om een museum te bezoeken.
Nee, natuurlijk niet, er is uitverkoop, ik heb een leuke trui gekocht en een kleinigheidje voor me collega’s en een verjaardagscadeau voor Emma.
Daarna de veerpont genomen naar de overkant. Absoluut doen. Was zo cool om te doen, het uitzicht is geweldig en van de ene kant naar de andere kant kost misschien 10 minuten. Het is een geweldige en goedkope attractie.
Tsim sha Tsui ligt aan de noordelijke kant van Victoria Harbour. Daar vandaan heb ik mijn (gemene) berichtje voor me blog geschreven. Ik zat daar in het zonnetje een ijsje te eten, terwijl het in Nederland sneeuwde.
Vervolgens toch dat museum in gegaan. Vooral interessant door de Andy Warhol expositie. Daarna had ik wat tijd te doden, gegeten en toen me opgemaakt voor the symfonie of light. De neonlichten van Hongkong worden dan samen met lazers op muziek gezet, best wel cool om te zien. Alleen ontzettend druk, jammer genoeg.
Toen was het tijd om terug naar me hostel te gaan. Onderweg nog een lokale goedkope markt bezocht en toen de supermarkt geplunderd. Gelukkig is alles tot laat open.
Want ik kon natuurlijk niet naar Zunyi zonder een lading pasta, kaas en andere dingen die niet te krijgen zijn in Zunyi.
Woensdag 23-01, de echte vreselijke reis.
Ik dacht dat maandag erg was. Laten we dat nog eens proberen, omdat de boot die ook weer terug wilde nemen niet zo vaak gaat. Moest ik al om 7 uur uitchecken.
De boot van half 9 hebben, terwijl mijn vliegtuig pas om half 2 zou vertrekken. De boot kost een uurtje en de bus naar het vliegtuig anderhalf.
De bus die ik niet had hoeven nemen omdat ik recht langs de metro halte ben gelopen bij de boot en bij het vliegveld.
Had ik trouwens verteld dat ik om 8 uur de hak van me ene laars was kwijt geraakt. Is me nog nooit over komen, maar toen moest, toen ik net was begonnen aan mijn lange weg naar huis.
Dus eindelijk om het vliegveld, de rust weer een beetje weer gekeerd. In het vliegtuig gelukkig goed kunnen slapen, en wat langer dan gepland, in de lucht hadden we ruim een half uur vertraging op gelopen. Dat is veel op een vlucht van anderhalf uur.
Toen me bagage pakken en op zoek naar de bus terug naar Zunyi.
Je raad het al die ging pas na 2 uur. Toen duurde de bus reis ook nog eens langer.
Ik was om half 9 s’avonds binnen in mijn appartement en ik was nog nooit zo blij geweest met me eigen kleine huisje.
Hongkong was geweldig. Maar ik wou dat ik een Chinese 9292ov kon vinden.

  • 24 Februari 2013 - 18:16

    Kirsten:

    Wat een heerlijk verhaal heb je er weer van gemaakt!
    Het is alleen wel een beetje verontrustend dat je wat je verslagen betreft terug gaat in de tijd!
    Hong Kong is alweer een tijdje geleden, dus ben benieuwd hoe 't nu met je gaat!

    Mail je me?

    Liefs, Kirsten

  • 24 Februari 2013 - 18:28

    Ria:

    leuke foto's

  • 24 Februari 2013 - 22:44

    Tante Ria:

    Hoi Michelle leuk verslag heeft wel lang geduurd heb je het zo druk Dikke knuffel je tante

  • 25 Februari 2013 - 09:59

    Rob En Jannie:

    hallo daar!
    nou nou datwas het reisje wel he!
    maar jemoet het zo bekijken jij bent in hong kong geweest.
    als je er weer heen moet weet je nu precies de obstakels.
    het in inderdaad lang geleden dat we wat van je gehoord hebben'
    maar zijn blij dat het daar goed met je gaat.
    we wacchten met spanning op je volgende verhaal.
    x x rob en janniexx

Tags: Zunyi, Hongkong

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 39825

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: