tips voor een jaar in China - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu tips voor een jaar in China - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

tips voor een jaar in China

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

31 Juli 2013 | China, Zunyi

Mijn trouw en toeverlaat in Beijing kon wel wat tips gebruiken voor Nederlanders zoals ik een jaar naar China gaan. En dan vooral naar een kleine plaats gaan zoals ik.
Toen ik het eenmaal had geschreven, zei mam, dat het wel leuk was om te lezen. dus hier is het nu ook voor jullie

Tips voor jaar China

1. Medicijnen
Ja, je kunt medicijnen kopen in China. Je zult wat hulp nodig hebben van een Chinese collega maar er zijn medicijnen genoeg. Jammer genoeg is een groot deel Chinese medicijnen, mijn baas gaf me die medicijnen met enige regelmaat. Soms helpt het, soms niet.
Het probleem is dat niet lekker zijn of echt ziek zijn ver van huis, geen pretje is. En vertrouw me je wordt ziek. Daar is geen ontkomen aan lijkt het wel. Voorbeeld; ik ben nooit ziek en ik was nog geen 2 maanden in China of ik had een week griep gehad en een week keelontsteking. En opdat moment is paracetamol en ibuprofen een red middel. Want als je ziek bent wordt gewoon alles zwaarder en erger, het lesgeven/werk, de heimwee, alles.
Dus tip nummer 1; neem alle mogelijke medicijnen mee die je nodig kan hebben of die je regelmatig in Nederland gebruikt. Vertrouw me je bent er zo door heen.

2. Deodorant
Ik woon in een kleiner provincie stad (stad + omgeving 1 miljoen inwoners) en ik kan 5 euro betalen voor een bus deo. Ze gebruiken het hier niet zoveel. Het is gewoon niet iets dat men hier normaal dagelijks gebruikt. Het kan ook uitverkocht of niet te krijgen zijn. Andere verzorgingsproducten zijn er in mijn stad in overvloed, van alle merken. (denk, shampoo, douchegel, tandpasta enzovoort)

3. Kleding
Denk goed na over wat je in pakt. Ik kwam aan in november en ik had alleen winter kleding mee. Mijn stad heeft geen centrale verwarming omdat het in een subtropisch klimaat ligt, maar dan wordt het in de winter nog wel nul graden. En is het dus nul graden in je huis en op school. Ik had het in de winter dus steeds koud, ondanks mijn winter kleding. Maar nu is het zomer en 35 graden en heb ik weer niks om aan te trekken. Omdat ik geen echte zomer kleding heb mee genomen.
Daarnaast is online kleding bestellen hier heel gemakkelijk. Controleer alleen even de maten met een meetlint, want de maten zijn niet het zelfde als thuis.

4. Entertainment
Zelfs als je graag uit gaat en altijd op pad bent. Heb je het nodig; muziek, films en boeken die je een goed gevoel geven. De ene keer heb je muziek nodig om de stilte en heimwee uit je hoofd te verdrijven, de ander keer heb je het nodig om de borende buurman of ruziënde buurvrouwen uit je hoofd te houden. Appartementen zijn gehorig, te minste waar ik woon.

Verder is het erg afhankelijk in wat voor stad je woont. Zoals vaak gezegd wordt, de steden zonder McDonalds en Starbucks minder westers. In mijn stad is de nieuwe Pizza hut het top punt van westerse cultuur.
Dit gebrek aan westerse cultuur heeft twee dingen tot gevolg, te minste voor mij.
Een nu na bijna een jaar is alles dat westers is geweldig, thuis at ik nooit McDonalds en nu zou ik alles doen voor een Mckroket. Ik ga naar de provincie hoofdstad voor Gouda kaas (minimaal 3 uur per trein).
Het andere gevolg is dat je anders wordt behandeld. Een paar voorbeelden; je wordt aangekeken op straat en er wordt hello naar je geroepen. Mensen willen met je op de foto, dingen over je weten of gewoon Engels met je praten. Soms levert dit leuke verhalen op en soms een slecht humeur.
Het is een van de reden om de buitenlanders op te zoeken. (buitenlanders; niet Chinezen, die zoals jij hier zijn om te werken voor een periode.)
Soms even lekker klagen over China. Of juist om advies te krijgen over alle goede winkels, cafés, bars en clubs.
Een raad wil ik wel geven. Kijk even de kat uit de boom. Als nieuweling weet je niet wat voor geschiedenis er in een groep zit. In een kleine stad als die van mij met misschien max. 15 buitenlanders, kent iedereen elkaar.
En zelfs als je niet beste vrienden wordt met ze. Ze zijn de enige mensen in dezelfde situatie als jij en je zult ze nodig hebben. Want je dichtstbijzijnde vrienden en familie zitten heel erg ver weg. En Skype is geweldig maar niet het zelfde als menselijk contact.

Een paar korte puntje die goed zijn om te weten;
Post komst sporadisch aan. Mijn kaarten en brieven halen Nederland niet altijd en enveloppen en pakketten bereiken mij niet altijd in China. Het is een gok om iets op te sturen.
Koop een boek om chinees te leren, in de foreign language bookstore in een grotere stad. Je weet niet of het te krijgen is de (kleinere) stad waar je naar toe gaat. Je weet ook niet hoe je werkplek het aanpakt; krijg je lessen elke week, moet je der om vragen, zijn er boeken. (antwoorden voor mij; nee, ja en nee)
En het is verdomd makkelijk om een beetje Chinees te spreken.
Contact met thuis over Skype is zowel een zegen als een vloek. Soms helpt het tegen heimwee en soms maakt het heimwee erger.
Heimwee krijg je zeker, je moet er mee leren omgaan. Naar huis gaan is geen optie. (als je denkt van wel is het alleen maar nog erger)
Bezoek uit Nederland is geweldig, tot het bezoek weer naar huis gaat.
Ga reizen! Zelfs als je zoals ik er een beetje huiverig (lees; bang) voor bent. Het is de reden dat je naar China gaat.

Ik ben nu bijna een jaar in China en ik heb …
- Hong Kong, Shanghai en Beijing gezien en nog meer.
- Genoeg geld gespaard om een geweldige reis te maken voor ik naar huis ga
- Ervaring op gedaan in Engels lesgeven.
- De twee dingen gedaan die ik altijd wilde reizen en lesgeven
- nieuwe vrienden gemaakt, die ik nooit zal vergeten.
- dingen gegeten, die ik nooit weer wil eten.
- dingen gegeten, die ik ga missen als ik terug in Nederland ben.
- een klein beetje Chinees leren spreken. (ik oefen niet genoeg ;)

Toen ik voor het eerst aan kwam in Beijing kon ik maar niet beseffen dat ik het echt had gedaan. Een jaar in China, hoe dacht ik dat in hemelsnaam te overleven.
Nu een jaar nadat ik voor het eerst begon na te denken over het idee; weet ik dat het een geen goed idee was. Maar een geweldig idee.

  • 31 Juli 2013 - 11:49

    Piet:

    Zo das een bericht veel info en blij dat je nu dan ziet dat het een geweldig idee is en je straks nog een prachtige reis voor de boeg hebt.
    En ik begrijp het Skype verhaal helemaal vooral als je geen heimwee meer hebt als je mij gesproken hebt hahaha.
    Veel plezier nog

    Je oom

  • 31 Juli 2013 - 12:37

    Opa:

    ik vraag me af ben je nu daar als lerares of als toerist?
    en wat kost een stukje Goudse kaas als je ook nog 3 uur met de trein moet.


    groetjes van opa

  • 07 Augustus 2013 - 17:33

    Aletta:

    Hoi Michelle,
    Hier regent het, daardoor koelt het lekker af. Zoals je weet is het in Nederland ook erg warm geweest. We zijn nu drie weken terug van de vakantie in Kroätie. Voor het eerst een tent gehuurd en met zijn drieën. Mitchell is naar Spanje geweest met zijn vrienden. Erg mooi land en heerlijke temperatuur in de avond koelt het lekker af. Erwin en Rita zijn ook nog even op visite geweest, zij waren ook in Kroatie op vakantie. Lekker bbq!! Even nog over de vakantie van Mitchell. Hij vloog vanuit Duitsland,lekker goedkoop en had thuis zijn koffer gewogen deze mocht 15 kg wezen. Op de luchthaven aangekomen was hij toch iets zwaarder 21kg en moest hij 120 euro bijbetalen!!
    groetjes Aletta

  • 26 Augustus 2013 - 12:50

    Eric:

    He lieve schat, ik doe het maar even zo. Leuke verslagen maar bovenal wil ik je even feliciteren met je verjaardag! 25 en dan in China dit vieren, helemaal te gek. Veel plezier vandaag en maak er iets moois van!!

    Eric en Katja

  • 30 Augustus 2013 - 12:21

    Aletta:

    Hoi,
    Net je kaartje gekregen!! Wat leuk!! Nog gefeliciteerd . Hoe was je verjaardag hebben ze voor je gezongen??Groetjes Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 39822

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: