aftellen is begonnen - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu aftellen is begonnen - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

aftellen is begonnen

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

06 Oktober 2013 | China, Zunyi

De laaste, uhe, maanden zijn zwaar geweest hier in China.
Ten eerste ging alles mis. Mijn laptop was stuk en moest gerepareed worden. Dat was drie weken zonder computer.
Ik had kakkerlakken die een feestje bouwde in mijn keuken. Ik was bang om mijn keuken in te lopen als ik savonds thuis kwam, want wat als ik familie kakkerlak stoorde tijdens hun avondeten.
Het heeft me drie dagen ontsmetten en opruimen gekost, drie bussen bugspray en 6 lok doosjes, maar toen kon ik met een gerust hart zeggen dat ik kakkerlak vrij was. Dit was mede dankzij bezoek uit Nederland die drie dagen trouw met mij heeft gejaagt op het ongedierten. Mijn eeuwige dank is te weinig, ik weet het. Laat ik het positieve uit deze situatie halen, het hotelkamer waar we twee nachten hebben geslapen was geweldig.
Vervolgens was het eind augustes en kwam mijn verjaardag om de hoek kijken. Ik wilde niet in Zunyi blijven en niet alleen zijn. Dus Chengdu was de bestemming. Geen probleem, zou je denken. Dus niet.
Treinkaartjes in augustes in China, zijn als concertkaartjes in Nederland. Twee weken voor de reisdatum moet je online de minuten aftellen om een bed te krijgen in de trein die je wilt nemen. Want de treinreis is natuurlijk wel 13 uur en s’ nachts. Nou, ik had dat natuurlijk niet gedaan. Dus een week voor ik weg wilde, geen enkele kaart meer te krijgen, voor de hele week dat ik weg wou. Uiteindelijk een bus gevonden en buskaartjes worden pas een dag van te voren verkocht en ze zijn duurder. Niet voor Nederlandse begrippen, maar wel voor Chinese begrippen. Dus ik kon naar Chengdu, ik moest er alleen wel 7 uur voor in de bus zitten, (7 heen en twee dagen later 7 uur terug) het geeft je weer even een idee van de grote van dit land. Maar het was het waard en het uitzicht was mooi.
De dag voor ik vertrok had ik mijn pakket uit Nederland gehad. Ik was dus blij verrast met alle kados uit Nederland. En met de grote hoeveelheden pasta saus. Ik had berekend dat ik tot mijn vertrek in oktober elke dag pasta kon eten. Zoveel pasta saus en pasta had ik in huis. Ook alle andere kados en alle kaartje heb ik erg van genoten.
Mijn verjaardag in Chengdu was ook heel leuk. Vooral toen ik s’morgens werd begroet met van harte gefeliciteerd, wil je nog dat ik voor je ga zingen ook?
Dat aanbod heb ik afgeslagen, maar het voelde wel super goed. Toen de dag gespendeerd met een buskaartje terug kopen, boodschappen doen, souveniertjes winkelen en allemaal lekker westerse dingen eten. Complete anders dan al mijn andere verjaardagen, maar ik kan niet doen alsof mijn 25ste verjaardag niet speciaal was.
Vooral de middag in het thee huis in het park van Chengdu was heel leuk. Lekker ontspannen, een beetje mensen kijken en lezen terwijl de chinezen om je heen hun oren laten schoonmaken. Typisch voor Chengdu en dat park, mij gaf het vooral de kriebels.
Verder zijn de maanden voorbij gevlogen omdat ik de enige was die niet ging reizen tijdens de zomer. Emma was naar London met twee leerlingen. Kory ging azie ontdekken en vertrok eind augustes en is nog niet terug. Chinese docenten op school komen en gaan, dus ik zit al anderhalve maand alleen op school. Natuurlijk geeft ik les, maar niet 5 dagen lang en Alice onze receptioniste is een schat, maar der Engels is niet om over naar huis te schrijven. Een beetje zoals mijn Chinees.
Ik ben super productief geweest dat wel. Drie klaslokalen zijn complete versierd met mijn ideeen. Ik ben der trots op en Emma is er blij mee. Maar sommige dagen is de eenzaamheid heel zwaar.
Aftellen helpt daarbij. Want over precies twee weken laat ik Zunyi achter me om te gaan reizen. En over 46 dagen stap ik op het vliegtuig naar huis.
Dat idee is heel fijn, maar soms wil ik de tijd vooruit draaien. De heimwee is erg zwaar op het moment. Daarom probeer ik nog even te genieten van Zunyi. Ik heb me haar laten doen, ik heb nu weer krullen, vanmiddag ga ik voor een massage. Twee weken voor ik mijn koffer pak en richting thuis ga. Het wordt een omweg, via Hong Kong, Yangshou, Xi’an, Beijing, Shanghai en Kula Lumpur. Maar thuis komen zal ik.
Over mijn plan om de trans-siberie express te nemen naar huis. Dan heb je een russisch visum nodig, die aanvragen duurt twee weken en tijdens die twee weken moet je je paspoort op de russische ambassade achterlaten. Dus dat idee moest ik achter me laten.

  • 06 Oktober 2013 - 11:10

    Wicky:

    Wat een ervaringen he?! Leuk hoor, geniet van deze laatste weken. Voordat je het weet is het voorbij en wil je weer terug. Laat je de dag/tijd nog even weten dat je in NL terug bent? xxx

  • 06 Oktober 2013 - 20:11

    Ria En Hans:

    Wat zie je er goed uit op de foto is die pas gemaakt ? En wat een verhaal over kakkerlakken hier schrikt men al van een spin heel veel liefs je tante

  • 07 Oktober 2013 - 08:22

    Piet En Asta:

    Nou en dan ben je weer een ervaring rijker waar je in begin best wel tegen op zag komt alweer ten einde nog 2 weken dan begint toch ook een leuke reis naar huis geniet er nog even van.
    En heimwee kan je nu van je af gaan zetten nog goed 1 1/2 maand en je bent weer thuis en die 1 1/2 maand hoef je niet helemaal te werken heerlijk toch.

    ps: ik hoorde op mijn werk dat er een management ventje bij ons een half jaar ook engels gaat geven in China(jouw opvolger?)

  • 07 Oktober 2013 - 09:34

    Rob En Jannie:

    hallo daar
    ja het zit er bijna op
    wij zijn zeer trots op je dat je het hebt volgehouden
    super van je meid
    nog een par weekjes die kom je ook wel door
    dan nog wat van het land zien want zzo als je al schrijft het land is mega groot
    geniet daar van
    als jij thuis komt zitten wij aan de andere kant van de aardbol
    maar zodra wij thuis zijn gaan we elkaar snel weer zien
    nog veel sterkte succes en plezier daar
    dikke kus van ons xxxxxxxx
    rob en jannie

  • 07 Oktober 2013 - 19:09

    Aletta:

    Hoi Michelle,
    Heb je al een aftelkalender! Vast wel. Nu nog eventjes en dan ben je weer thuis. Probeer er nog even van te genieten.
    Groetjes Aletta

  • 09 Oktober 2013 - 16:04

    Anja Keesen-timmer:

    Hoi Michelle, heb net een vette mail zitten schrijven naar je en heb alles gedeleet!! Gaan we opnieuw
    Hallo Michelle, wat zie je er goed uit! Dat gaat wat worden in Nederland!! Had natuurlijk van je moeder al gehoord dat je zo knap geworden bent (een moeder mag dat zeggen), ze zei dat ik zelf maar snel moet kijken, nou, een weekje later is in mijn tempo razend snel en ik moet zeggen, ze heeft gelijk.
    Ik wil je ook nog bedanken voor je kaartje, we lopen tegen iedereen op te scheppen dat we een vriendin in CHINA hebben en laten natuurlijk het bewijs zien, leuk. Ga lekker nog even kakkerlakloos genieten van je laatste weken exotisch doen want het lijkt nu misschien nog ver weg dat Nederland maar als je eenmaal thuis bent lijkt het zo voorbij, Joost kwam zaterdag na 5 maanden terug uit Frankrijk en zondag zei hij: of ik nooit weggeweest ben, zo snel gaat het". Die aftelkalender van Alette is een goed idee, alleen al zoiets zelf maken met je eigen plaatjes en opmerkingen er op is leuk , ook om later weer terug te zien, hoort echt bij zo'n verre en lange trip... Nou lieverd, nog een paar fijne weken gewenst uit het prachtige Velsen-Noord (bespeur ik hier enig sarcasme?) en dan hoop ik dat we elkaar weer zien in Heerhugowaard. Hartelijke groeten Ben en Anja

  • 10 Oktober 2013 - 18:28

    Eric:

    Lieve Michelle,
    Om te beginnen je ziet er geweldig uit op je foto. Hou dit vol lieve schat. Geniet van de terugreis als het zo ver is. Jammer dat het met de trein niet lukt maar vliegen is ook leuk en ben je er sneller. Veel plezier nog, kus Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 39818

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: