Chinese oplossingen - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu Chinese oplossingen - Reisverslag uit Zunyi, China van Michelle Konijn - WaarBenJij.nu

Chinese oplossingen

Door: michelle

Blijf op de hoogte en volg Michelle

06 December 2012 | China, Zunyi

Als je dacht dat Chinese wijsheden onbegrijpelijk zijn, dan heb nog nooit Chinezen oplossingen voor problemen zien vinden.
Goed, tijdens mijn eerste paar dagen in me appartement gaat de lamp in de keuken stuk. Wel mijn keuken is een donkere hoek in mijn appartement en om 6 uur s ’avonds als ik uit me werk kom is het al donker. Dus dat is vrij lastig koken.
Ik wacht af maar besluit aan het eind van me eerste week dat ik toch wel een nieuwe lamp nodig heb. Maar ik had ondertussen wel gezien. Dat die lamp niet de standaard gloeilamp of spaarlamp was. Dus ik vraag Emma om mijn huisbazin te bellen.
Ik kende haar al. Er was een dingetje met een hendel en water van het dak en mijn badkamer vloer. Vraag me er niet naar, TIC.
Conclusie ik en de huisbazin hadden elkaar op dat moment al uitgebreid ontmoet. De afspraak wordt gemaakt voor maandag. Wanneer tijdens die maandag was nog niet bekend tot enkele uren voor ze aan kwam. Maar goed daar was mijn huisbazin, met een monteur.
Jup, een monteur om een lamp te vervangen. Vervolgens moet die gozer bij de lamp en in het plafon zien te komen. Dus hij neemt vraagt om het bijzet tafeltje uit de woonkamer. Deze laatste zin moet je niet letterlijk interpreteren. Emma is er niet bij. Dus geen vertaling. En het enige kleine redelijk hoge meubelstuk in mijn appartement dit bijzet tafeltje. Dat niet echt een tafeltje is, maar een nachtkastje dat ik op dat moment gebruik als tafeltje. Ik weet echter ook dat het gemaakt is van samen gedrukte houtsnippers beplakt met laag plastic, zodat het er uit ziet als een mooi donker houten nachtkastje. Het is niet bepaald sterk genoeg om een volwassen man te dragen. De monteur gaat er toch op staan en maakt de glazen lampenkap los, haalt de oude lamp er uit en begint met een schroevendraaier de draden te testen. Op dat moment besluit ik om niet te willen zien hoe de monteur zich zelf elektrocuteert of door het nachtkastje valt. Ik ga dus gauw op de bank met mijn ipad zitten spelen.
Mijn huisbazin houdt hem scherp in de gaten en er gaat veel Chinees heen en weer. En god dank wordt er besloten om de stroom uit te schakelen. Meer gerommel in de keuken en mijn lamp doet het weer. Heel fijn.
Maar dat was nog niet het einde van mijn problemen.
Ongeveer een week later krijg ik een belletje van Emma, mijn huisbazin heeft me gebeld om te vragen of ik ben vergeten het water uit te zetten. Blijkbaar lekte er iets bij mij buurman. Wel ik had geen last van water nergens dus ik wist nergens vanaf. Later die dag heb ik mijn onder buurman aan de deur is iets mis. Wel, ik kon wel raden er lekte blijkbaar iets beneden.
God Dank voor mijn nieuwe vertaal app, want zo kon ik vragen of mijn buurman dacht dat het de afvoer van mijn wasmachine was. Na het wijzen op de afvoer meerder malen en maken van een grote cirkel op de muur. Dus ik de wasmachine uit gezet en me voor genomen met Emma te praten. Volgende avond uit ons werk kwam Emma met me mee om te vertalen. De werd veel gepraat met de monteur er weer bij. Veel heen en weer gelopen. Maar de oplossing kon niet op dat moment gevonden worden, dus er werd een nieuwe afspraak gemaakt.
Op dat moment werd er gepraat om de afvoer van mijn douche te gaan gebruiken. Wasmachine naar me woonkamer verplaatsen vanaf me keuken. Ze hadden slangen mee genomen om de afvoer van me wasmachine te verlengen en ga zo maar door. Ik had op dat moment nog illusies dat het allemaal niet zo hard zou lopen.
Wel de maandag erna vielen de kleppen vrij gauw van me ogen. Mijn wasmachine werd verplaats naar mijn woonkamer en Emma vertaalde dat ze aan het werk gingen en dat het wel even kon duren. Ik wist dat ervoor de afvoer en aanvoer van water gaten gemaakt ging worden en dit was de tweede dag dat ik ziek, zwak en misselijk was. Dus ik verplaatste me gauw naar me slaapkamer en ben daar de rest van de middag gebleven. Onder het serie kijken negeerde ik alle geluiden uit mijn woonkamer. Toen ik twee uur later weer naar buiten kwam stak er een kraam uit mijn woonkamer muur, waar mijn wasmachine op was aan gesloten en gelukkig netjes achter mijn wasmachine zat een gat in de muur waar door de slang in mijn badkamer uit kwam en richting mijn douche putje ging. De realiteit begon door een waas van de griep door te dringen, ik had een wasmachine in mijn woonkamer en daar zou die blijven.
Als snel bedacht ik me dat alles tenminste wel netjes was afgewerkt.
En hé TIC.

  • 06 December 2012 - 23:04

    Piet:

    Hilarische,
    Voor erlk probleem is er een oplossing elk voordeel heeft zijn nadeel hahaha.
    Wanneer staat je douchebak in j e woonkamer en je bank in de badkamer?
    TIC word TIW this is wonderful of TIC this is crazy
    Probleem management noemen ze dit hier hhahaa
    Sterkte meissie

Tags: Zunyi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Hoi allemaal, Na twee keer China, Spanje, Camboddia en een jaartje thuis in Nederland, ben ik nu in Koeweit geland. Komend schooljaar ga ik weer opzoek naar een nieuwe avontuur.

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 39733

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2019 - 11 Juni 2020

Koeweit

04 September 2017 - 15 Juni 2018

Changsha, China

23 Augustus 2016 - 15 Juli 2017

Phnom Penh, Camboja

03 Januari 2014 - 01 Juli 2015

Huesca, Spanje

28 Oktober 2012 - 22 November 2014

China

Landen bezocht: